Ex. nimet: Helsingfors Skärgård

Entinen höyrylaiva. Ammattikäytössä Suomenlahdella. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Alus on ollut säännöllisessä liikenteessä samalla reitillä Porvoon ja Helsingin välillä yli 50 vuotta. Moottorialus jo vuodesta 1962.

Historia

1912 HELSINGFORS SKÄRGÅRD, Nyländska Skärgårds Ab (F.O. Åkerman), Helsinki (329 / SRBP).
1937 J.L. RUNEBERG, Borgå Ångfartygs Ab, Porvoo (382).
1941–45 puolustusvoimien käytössä miehistönkuljetusaluksena.
1945 Helsingin kaupunki, Urheilu- ja retkeilylautakunta, Helsinki (329). 1946 Helsingin kaupunki, Liikennelaitos, Helsinki.
1954 Oy Turistilaiva Ab (A. T. Kuokkanen), Helsinki.
1962 höyrykone korvattiin 500 hv Busch-Sulzer (GMC) -moottorilla.
1966 Oy Porvoon Hotelli ja Seurahuone (Leo Vuoristo), Porvoo (540).
1971 Vuoristo-yhtiöt Oy (Helsinki), Porvoo.
1986 Rederi Ab J. L. Runeberg – Varustamo Oy, Porvoo.
1990 uusi moottori.
1992 rekisteröity Helsinki (1835).
1993 uusi kansallinen rekisterinumero (10247).
1995 hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin.

Muutokset ammattikäytön aikana

Dieselöity 1962.

Vahvuudet

Harvoja enää olemassa olevia rannikon matkustajahöyrylaivoja. Ulkoisesti säilynyt dieselöinnistä huolimatta.

Lisätietoja

http://www.msjlruneberg.fi/ms-j-l-runeberg/historia/