Ex. nimet: Joh-Parviainen

Entinen höyryhinaaja. Yksityiskäytössä Päijänteen vesistössä. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Joh-Parviaisen sanotaan olleen valmistuttuaan Päijänteen komein ja vahvin hinaaja. Se toimi alkuvuosinaan myös kelirikkoaluksena.

Historia

1908 JOH. PARVIAINEN, Joh. Parviainen Osakeyhtiö, Säynätsalo, Korpilahti (Jyväskylä 40).
1919 Joh. Parviaisen Tehtaat Osakeyhtiö, Säynätsalo, Korpilahti.
1947 Enso-Gutzeit Oy Parviaisen Tehtaat, Säynätsalo.
1951 alus uudistettiin nykyiseen muotoonsa. Uusi kattila dieselöidystä Voitto-hinaajasta.
1965 AV-System Oy (Tauno Häkkinen), Vaajakoski, Jyväskylän mlk.
1970 Jorma Manninen, Asikkala, Vääksy. Yksityiskäyttöön huvialukseksi.
1985 Katariina Manninen, Asikkala, Vääksy.
1995 hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin.

Muutokset ammattikäytön aikana

1920-luvulla kansirakennusta korotettiin. Uudelle siltakannelle sijoitettiin ajohytti ja edustustarkoituksiin soveltuva salonki.
1951 uusi kattila (Voitto-hinaajasta).

Muutokset ammattikäytön jälkeen

1970 muutettiin takaisin halkolämmitteiseksi. Sisätiloissa tehty muutoksia.

Vahvuudet

Porvoon konepajan tuotantoa. Vesistönsä harvoja säilyneitä höyryhinaajia.
1920-luvulta alkaen alus toimi myös edustustehtävissä. Mm. Alvar Aallon ja Wäinö Aaltosen kerrotaan matkustaneen sillä.