Ex. nimet: Nagu, Nerok, Nagu, Norrkulla, Saaristo, Figaro, Höyry-Juho, Norrkulla

Matkustajahöyrylaiva. Ammattikäytössä Saimaalla. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Ainoa höyryvoimaisena säilynyt rannikon matkustajahöyrylaiva.

Historia

1911 NAGU, Ångbåtsaktiebolaget Nagu, Turku (595 / TGNF).
1915 Vulcan Ab, Turku.
1915 NJUROK, venäläisten sotilasviranomaisten käytössä.
1918 Norrkulla Ab, Helsinki (507). Pidennettiin 3,84 metrillä,
uusi ohjaamo. Uudet mitat 25,19 / 23,94 x 4,92 m.
1919 nimeksi NORRKULLA.
1921 Trafikaktiebolag Sibbo Skärgård, Helsinki.
1922 uudet mitat: 76,43 brt, 34,03 nrt. Matkustajamäärä 130.
1938 Viktor Lenkkeri , Koivisto (Viipuri 3422).
1938 SAARISTO. Säämingin Saariston Höyrylaiva Oy, Sääminki (Savonlinna 1046).
1952 kone ja kattila vaihdettiin. Uusi koneteho 95 ihv.
1962 kattila muutettiin öljylämmitteiseksi, uusi koneteho 120 ihv.
1975 Kosti Turunen ja Erkki Riimala, Savonlinna.
1975 FIGARO, Kyrönsalmen Höyrywenhe Oy, Savonlinna.
1993 uusi rekisterinumero (10318).
2005 HÖYRYJUHO, Lc. Lesa Oy, Helsinki.
2006 hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin.
2006 NORRKULLA, Helsingin Höyrylaivaosakeyhtiö, Helsinki.
2020 SAARISTO, Savonlinna

Muutokset ammattikäytön aikana

1918-1919 pidennetty, uusi ohjaamo.
1952 kone ja kattila vaihdettiin. Uusi koneteho 95 ihv.
1962 kattila muutettiin öljylämmitteiseksi, uusi koneteho 120 ihv.

Vahvuudet

Vastaa ulkoasultaan 1930-luvun asua.

Lähteet

Laiva 4/2011.

Lisätietoja

http://www.steamship.fi/?cat=125