Ex. nimet: Maaninka, Vehmersalmi, Mikkeli, Joensuu, Paasivesi

Matkustajahöyrylaiva. Ammattikäytössä Saimaalla. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Tyypillinen 1900-luvun alun suomalainen kaksikantinen sisävesimatkustajahöyrylaiva.
Viimeinen Ahlströmin valmistama kaksikantinen höyrylaiva. Rungon muoto poikkeaa täysin muista Saimaan ns. valkokyljistä.

Historia

1919 MAANINKA, Maaningan-Pielaveden Höyryvenhe O/Y, Maaninka (Kuopio 310 / WFDS).
1939 VEHMERSALMI, Vehmersalmen Höyrywenhe Oy, Vehmersalmi.
1939 Vehmersalmen Laiva Oy, Vehmersalmi.
1956 Eero Torniainen, Puumala (Mikkeli 627).
1957 Suur-Saimaan Laiva Oy (Eero Torniainen), Mikkeli.
1959 nimeksi MIKKELI.
1968 JOENSUU, Saimaan Laivamatkat Oy, Savonlinna (1141).
1976 nimeksi PAASIVESI.
1982 Varkauden kaupunki, Varkaus.
1982 PAUL WAHL, Varkauden Laiva Oy (Varkauden kaupunki), Varkaus.
1987 Taipaleen Laivaosakeyhtiö (Varkauden kaupunki).
1993 Kansalliseen alusrekisteriin (10916).
1996 hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin.
2005 Oy Vip Cruise Ltd, Savonlinna.

Muutokset ammattikäytön aikana

Ennen 1938: avo-ohjaamo ja pääkannen verkkoreelinki muutettu umpinaisiksi (Maaninka).
1957-1963 pääkannen ravintolasalia laajennettu.
1964 halkolämmityksestä luovuttu, öljylämmitteiseksi.
1986 pääkannen takaosin hyttien tilalle 30 hengen salonki.

Vahvuudet

Ollut yhtäjaksoisesti matkustajalaivana samalla vesialueella lähes 100 vuotta.