Matkustajahöyrylaiva. Ammattikäytössä Helsingissä. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Saimaan perinteisiä valkokylkiä. Alkuperäinen kone ja kattila.

Historia

1913 LOKKI, Kasurilan Höyryvenhe O/Y, Kuopio (220) (VRQC).
1916 Itä-Kuopion Höyryvenhe O/Y, Kuopio. Yhtiö liikennöi aluksella Kuopiosta Riistavedelle.
1949 Pohjois-Kallaveden Höyrylaiva Oy, Kuopio.
1971 Rolf W. Stellberg ja Jaakko Ebeling (Helsinki). Laiva jäi edelleen Saimaalle.
1971 Auto-Prima R.W. Stellberg Ky ja alus poistettiin rekisteristä. Polttoaineeksi
tuli puun sijasta öljy.
1974 rekisteröity uudelleen Kuopioon (495).
1983 Roll-Laivat Oy (Rolf W. Stellberg), Kuopio.
1993 Kuopion Roll Risteilyt Oy – Roll Cruises of Kuopio Ltd, Kuopio. Kansalliseen alusrekisteriin (10924).
1997 upposi Laitaatsillan telakalla Savonlinnassa. Jäi makaamaan rantaveteen puoliupoksissa.
2005 nostettiin telakalle, missä kansirakenteita alettiin purkaa.
2006 Parasteam Finland Oy, Helsinki.
2007 kuljetettiin lokakuussa Billnäsiin, missä kunnostus aloitettiin.
2008 Petri Korpivaara, Helsinki.
2010 tuotiin Helsingin Hietalahteen, missä kunnostustyö jatkui. Muutettu takaisin puulämmitteiseksi.
2014 kulki jälleen höyrykoneillaan.

Muutokset ammattikäytön aikana

1971 öljylämmitteiseksi.

Muutokset ammattikäytön jälkeen

2000-luvulla palautettu 1930-luvun asuun ja takaisin puulämmiteiseksi.
Sisätiloissa tehty yksityis- ja charter-käytön vaatimia muutoksia.

Lisätietoja

http://www.steamship.fi/?cat=130