Ex. nimet: Liperi, Orivesi II, Punkaharju, Sinikolmio, Imatra, Puijo, Koli, Kallavesi

Saimaalla liikennöinyt matkustajahöyrylaiva. Kunnostettavana Savonlinnassa. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Saimaan ns. valkokylkiä. Merkittävä historia Saimaan matkustajaliikenteessä.

Historia

1907 LIPERI, Liperin Höyryvenhe Osuuskunta rl., Liperi (Joensuu 236/4) (VTSM).
1912 ORIVESI II, Höyryvenhe O/Y Kerttu, Joensuu.
1950 Saimaan Höyrylaiva Oy, Savonlinna (1099).
1956 nimeksi PUNKAHARJU.
1960 nimeksi SINIKOLMIO.
1966 Savonlinnan kaupunki, Savonlinna.
1967 Saimaan Laivamatkat Oy, Savonlinna.
1968 nimeksi IMATRA.
9.6.1977 ajoi karille ja upposi Ukonselällä. Nostettiin heinäkuussa ja vietiin Savonlinnaan.
1978 hylkynä, Rolf W. Stellberg, Helsinki.
1978 rakennettiin uudelleen.
1979 VALAMO, Roll-Laivat Oy, Kuopio (500).
1979 korjauksen valmistuttua sai nimen PUIJO.
1990 Roll Line Oy, Kuopio.
1991 KOLI, vuokrattiin Nurmeksen Pikapalvelu Matti Turunen Ky, Nurmes (OJDE).
1993 KALLAVESI, Kuopion Roll Risteilyt Oy, Kuopio. Kansalliseen alusrekisteriin (10422).
1994 hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin.
1997 nimeksi SUUR-SAIMAA.
2000 ravintolalaivaksi Savonlinnaan. Omistaja Jorma Vänttinen, Savonlinna.
2011 Suur-Saimaan Höyrylaivaosakeyhtiö (Kuopio), Savonlinna. Vietiin kunnostettavaksi Laitaatsillan telakalle.
2015 laskettiin taas veteen.

Muutokset ammattikäytön aikana

1978 rakennettu uudelleen, kansirakenteet uusittu.
2000 muutettu ravintolalaivaksi.

Heikkoudet

Ei kulkukuntoinen.

Huomiot

Alus on kunnostettavana. Sen nimeksi on tarkoitus palauttaa Liperi. Kansirakenteet rakennetaan uusiksi.