Entinen lastialus. Ammattikäytössä matkustajalaivana, charter- ja koulutuskäytössä. Porvoolaisia kaljaaseja. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Sodanjälkeinen porvoolaiskaljaasi.

Historia

1947 INGA-LILL, Viking Adolfsson, Karl Birger Videstam ja Arne Karlsson, Porvoon mlk (Porvoo 430 / OFNH).
1960 Evert Ahlberg, Porvoon mlk.
1963 Albin Rafael Blomqvist & Brynolf Karlsson, Porvoon mlk.
1969 Georg Leonard Johansson, Porvoon mlk.
1971 Timo Puikkonen ja Leena Rämä, Helsinki. Yksityiskäyttöön, poistettu alusrekisteristä.
1988 Jari Kallioniemi, Heikki Kärmeniemi ja Kari Reinikainen, Helsinki.
1988 Reinikaisen osuus Eero Lehtovaaralle.
1989 Pärnu Liin Oy (Jari Kallioniemi), Helsinki (1780 / OJCB).
1991 Oy Saaristomaailma – Skärgårdsvärlden Ab (Jari Kallioniemi), Helsinki. 1993 kansalliseen alusrekisteriin (10530).
1994 hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin.
1997 Rederi Ab Inga-Lill Varustamo Oy, Helsinki. 2009 Aura Mare Oy (c/o Meriaura Oy), Helsinki.
2013 VG-Sailing Oy, Helsinki.

Muutokset ammattikäytön aikana

Moottori vaihdettu n. 1966.

Muutokset ammattikäytön jälkeen

1989 lastiruuma muutettiin risteilykäyttöön sopivaksi ja miehistötiloihin rakennettiin uusi keittiö.

Heikkoudet

Lasikuituiset ruumanluukut.

Lisätietoja

http://merihistoria.fi/aineistot/3811/
Aartomaa, Johanna: Inga-Lill, säilyttämisen arvoinen alus. Laiva 3/2001.