Höyryhinaaja, entinen varppaaja. Yksityiskäytössä Saimaalla. Perinnelaiva.

Arvoa koskevat huomiot

Tunnetun yhtiön laivastoon kuulunut höyryhinaaja.

Historia

1899 ENSO, Enso Träsliperi Ab, Jääski (Lappeenranta 108 / WDCQ).
1911 Enso Träsliperi Ab (c/o W. Gutzeit & Co), Savonlinna (576).
1918 Enso Aktiebolag (c/o W. Gutzeit & Co), Savonlinna).
1928 Enso-Gutzeit Oy, Savonlinna.
1969 Veikko Lindroos (Espoo), Savonlinna.
1980-l. Ensoon laitettiin diesel-moottori, mutta höyrykone ja -kattila jätettiin paikoilleen.
2008 höyrykone kunnostettiin, ja alus kulki jälleen höyryn voimalla.

Muutokset ammattikäytön aikana

1924 muutettu hinaajaksi, uudet kansirakenteet, kone ja kattila vaihdettu.

Muutokset ammattikäytön jälkeen

2008 höyrykone kunnostettu.

Vahvuudet

Harvinainen trippelikone, ainoa Suomessa Klugin suunnanvaihtolaitteilla.

Lisätietoja

http://www.steamship.fi/?cat=75